Zaznacz stronę

Rozmowa z Kate otworzyła spotkania autorskie prowadzone w ramach czwartej już edycji Targów Książki Niezależnej i Artystycznej NISZA. Podrzucamy Wam kilka ciekawostek i zapraszamy do obejrzenia spotkania.

Jakie jest pierwsze pytanie autora, który chce wydać swoją książkę?

Oczywiście… „Ile kosztuje wydanie książki?”! 😀 (Bywa, że koszty opracowania niektórych książek równają się cenom dobrego samochodu…!)

Proces wydawania książki składa się z wielu elementów, przede wszystkim z:

  • projektu okładki;
  • redakcji;
  • korekty;
  • korekty technicznej;
  • składu;
  • druku;
  • dystrybucji;
  • promocji;
  • sprzedaży…  

Od czego zależy cena opracowania książki do druku?

  • Od nakładów finansowych (ile chcesz zainwestować w swoją książkę?).
  • Od zasobów, które masz (może ktoś z Twoich znajomych projektuje okładki?).

Od czego między innymi zależy cena druku?

  • Od wielkości nakładu.
  • Od rodzaju papieru.
  • Od rodzaju okładki (okleina, lakierowanie, uszlachetnienie).

Od czego zacząć?

  • Skorzystaj z poleceń innych i poszukaj specjalistów.
  • Sprawdź, na czym możesz zaoszczędzić (nie oszczędzaj na redakcji i korekcie – zleć je profesjonalistom).
  • Zamiast wybierać popularne zdjęcia stockowe (po co Ci okładką z grafiką, którą mają inni autorzy?), postaw na minimalizm i zabawę typografią (minimalizm zawsze w cenie!).

Czego jeszcze dowiesz się z rozmowy Kate z Maciejem Zarańskim – pasjonatem poligrafii, autorem niezależnym, organizatorem targów NISZA?

  • Czym dla grafika jest krój pisma?
  • Jakie funkcje może spełniać odpowiedni krój?
  • Co ze światłem w książce?
  • Jak sprawdzić, czy Twoją książkę dobrze będzie się czytać?
  • Czy książka może mieć swój rytm?
  • Jaki papier jest najbardziej przyjazny dla oka?
  • Jakie fonty sprawdzą się w grubszych książkach?
  • Co wspólnego mają próbniki papieru z ceną druku?
  • Jakiego fontu profesjonalni graficy nie mają w swoich komputerach?
  • Co dla grafika jest najtrudniejszego w projektowaniu swojej książki?

To nie wszystko.

  • Jak uzyskiwać opinie od czytelników?
  • Co w czasach pandemii zorganizować zamiast premiery książki?
  • Jednolita cena książki – gdzie w tej dyskusji jest miejsce dla autorów niezależnych?
  • Jakie testy odporności okładki możesz zrobić przeprowadzić?

I wreszcie kluczowe pytanie: wydałeś i co teraz?

  • Czy wystarczy napisać i zainwestować w druk?
  • Jak dalej działać?
  • Jak promować?

SPOTKANIE OBEJRZYSZ: TUTAJ