Zaznacz stronę

Kate była gościnią „Dzień dobry RBC” – cyklu live’ów, które co czwartek odbywają się na Facebooku i Instagramie. Każde spotkanie to megadawka informacji i inspiracji w każdej płaszczyźnie działań.

Prowadząca, Agata Krzyżanowska, wypytała ją o wszystko!

Czy w obecnych czasach warto wydawać książki?
Od czego zacząć, jeśli chcesz napisać i wydać?
Jak organizować czas na pisanie?
Jak zmobilizować się do pisania?

Samodzielne wydawanie książek nie jest trudne, ale to długoterminowy proces, który wymaga zaplanowania działań i… działania.

Garść inspiracji:

  1. Znajdź przestrzeń, która Cię inspiruje (na przykład jeden z bohaterów „Napisz i wydaj”, Michał Zawadka, pracuje w kawiarniach).
  2. Napisz i zostaw. Nie poprawiaj w nieskończoność.
  3. Gdy skończysz pisać, pozwól książce odpocząć – głównie od siebie.
  4. Wróć do tekstu.

A w skrócie: musisz mieć plan, plan, plan.

I kilka tipów:

  1. Zmobilizuj się i napisz.
  2. Zleć redakcję profesjonaliście – to najważniejszy element procesu. Jako autor promujesz książkę sobą. Książka to produkt wizerunkowy.
  3. Zleć projekt okładki. Gdy masz okładkę, możesz zacząć promować książkę.
  4. Zleć skład (makietę, layout, złożenie treści).
  5. Zleć druk.
  6. Przedsprzedaż, sprzedaż i promocja. Zaplanuj strategię (ale najpierw sprawdź, jak inni to zrobili).
  7. Logistyka i dystrybucja (nie zapomnij o kosztach transportu, opakowania, owijki czy papieru ozdobnego, bo to też koszty biznesowe).

Jakie wyzwania mogą się pojawić?

  • Deadline’y.
    Deadline’y to często blokada. Uciekające daty wykonania redakcji, korekty, projektu okładki czy oddania plików do druku nieźle potrafią zamącić!
  • Podcinanie skrzydeł.
    Wsparcie innych (rodziny, przyjaciół) jest istotne. Unikaj tych, którzy podcinają Ci skrzydła i sprawiają, że nie spełniasz swoich marzeń.
  • Finanse również często ograniczają.
    Dlatego rozważ współpracę z wydawnictwem lub crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe. Wydanie z wydawnictwem nie oznacza, że potem nie możesz wydawać samodzielnie. Wydawnictwo często zapewnia rozpoznawalność, dotarcie do określonej społeczności, reklamę.
  • Obawa przed krytyką i opiniami innych.
    Wyjąłeś książkę z szuflady i pokazałeś ją światu. Czy masz odwagę promować, sprzedawać i pokazywać swoją książkę? Czy chcesz funkcjonować medialnie, prowadzić sklep internetowy? Co książka ma Ci dać?

Pojawiło się też trochę ciekawostek z życia graficzki…

Skąd czerpać inspirację, gdy realizujesz tysiące projektów?
Sposób Kate: urodzić i wychowywać dziecko. 😊 Bo to córka nauczyła ją organizacji czasu i doceniania czasu prywatnego, który pozwala na mocny reset. Kate już nie pracuje w weekendy ani święta. Oddziela życie prywatne od zawodowego. Odpoczywa i się relaksuje.

Sposoby na spadki kryzysowe: spacer, przyglądanie się miastu i ludziom, inspirowanie się otoczeniem, czyli odłączanie się od projektowania.

Co jej to daje?
Dzięki temu Kate pracuje w godzinach, w których pracują jej klienci, i na bieżąco ustala, wyjaśnia i nanosi poprawki do projektów.

A Was zostawiamy z pewnym pytaniem…
Może wiecie, dlaczego graficy pracują nocami…?

ZOBACZ FILM: TUTAJ